Visiting Balthus at the Met, thanks to a sensitive colleague of the artist
An interesting perspective on the exhibition on Balthus now at the Met (until January 12, 2014) is given by the New York based artist Arianna Carossa, who last week visited the show for cfa. Arianna links Balthus to the French poet Francis Ponge and his way to understanding reality. Ponge was indeed able to see beyond the object and grasp its “intelligence”. In the same way, as Arianna points out, the works by Balthus turn from being the objects of the show to being its actual subjects. “While walking around the rooms – she notices – I had the feelings that the paintings were looking at me. I was perceiving their strength. I told myself that it wasn’t the painting itself that actually created Balthus but viceversa”. If art that talks about other art is most of the time an art loss, we wouldn’t say the same about artists who talk about other artists…
Les arbres se défont à l’intérieur d’une sphère de brouillard
Dans le brouillard qui entoure les arbres, les feuilles leur sont
dérobées; qui déjà, décontenancées par une lente oxydation,
et mortifiées par le retrait de la sève au profit
des fleurs e fruits, depuis les grosses chaleurs d’août
tenaient moins à eux.
Dans l’écorce des rigoles verticales se creusent par
où l’humidité jusqu’au sol est conduite à se désintéresser des
parties vives du tronc.
Les fleurs sont dispersées, le fruits sont déposés. Depuis
la plus jeune âge, la résignation de leurs qualités vives e de partie de leur
corps est devenue pour les arbres un exercise familier.
Francis Ponge
November 21, 2022